Beter worden

Om de een of andere reden hebben we beter worden gescheiden van beter worden. Wat ik bedoel? We hebben beter worden in de zin van afkomen van stress gescheiden van beter worden in de zin van het bereiken van je maximale potentieel.

Als je stress hebt ga je naar een therapeut. Die helpt je meestal door je ontspanningsoefeningen te geven (die vaak niet werken), je de oorzaken van je stress te laten herkennen en je te leren op een andere manier met die situaties om te gaan.

Goed, laten we er van uit gaan dat je hierna van je stress af bent.

Maar ben je dan gelukkig?

Zorgt de afwezigheid van stress ook voor meer voldoening in je leven?

Is dit alles?

Je weet hoe je met jezelf kunt omgaan. Je herkent de oorzaken van je stress, maar ben je ook echt veranderd? Je zou op dat moment het gevoel kunnen krijgen: “Is dit alles?”

Nee, er is namelijk nog veel meer. En juist om van stress af te komen is dat ook van essentieel belang.

Wat is je droom? Wie wil je zijn? Beter gezegd, wie ben je echt, en waar ben je toe in staat?

Stel je voor, jij weet perfect met je stress om te gaan. Maar je zit nog steeds in een baan die je geen voldoening geeft. Je voelt je nog niet verbonden met de mensen om je heen. Je hebt nog niet het gevoel dat je bijdraagt aan iets wat groter is dan jij bent…

Hoe kun je dan gelukkig zijn?

'Gelukkig worden' doen we hier niet aan

Maar ja, dat stukje hoort niet bij een therapeut. Die helpt je ‘beter’ worden, en daarna ben je klaar. Terwijl juist dat laatste stuk zorgt voor het blijvend verdwijnen van stress.

Zodra je voelt dat wat jij doet bijdraagt aan iets wat groter is dan jijzelf bent, voel je je verbonden. Op het moment dat je je volledig verbonden voelt, vallen onzekerheden weg. Op het moment dat je voldoening ervaart, voel je geen stress meer.

Wat is dan de oplossing?

Van A naar Beter

Het is niet genoeg om te weten waar je vandaan wilt. Je zult ook moeten weten waar je naar toe wilt. Om verschillende redenen.

Ten eerste, als je niet weet waar je naar toe wilt, weet je ook niet hoe je er moet komen. Stel je voor dat ik tegen je zeg: “Ik wil weg hier, ik wil weg uit Alkmaar.” Prima, begin maar met lopen in een willekeurige richting. Na een uur lopen heb je je doel bereikt.

Tenminste, je bent dan weg uit Alkmaar. Maar ben je ook waar je wilt zijn?

Ten tweede, als je alleen kijkt naar waar je vanaf wilt, heb je maar een beperkte intrinsieke motivatie. We hebben als je heel basaal naar ons systeem kijkt maar twee drijfveren in ons brein. We willen weg van pijn en toe naar genot.

Weg van pijn, toe naar genot

Dat zijn de basis drijfveren die ons gedrag sturen. Daar overheen hebben we allemaal ideeën van wat genot is en wat pijn is. Maar in de basis zijn het die twee emoties.

Stel je nu voor dat je alleen gaat focussen op van je stress afkomen. Dat is een focus op weg van pijn. Zodra je stress wat minder wordt, wordt de pijn minder, dus wordt je drijfveer ook zwakker. Sterker nog, zodra je van de stress af bent is de pijn weg, dus heb je helemaal geen drijfveer meer. Dat is waarom er zoveel mensen terugvallen in oud gedrag.

Wil je blijvend veranderen, dan heb je ook een blijvende intrinsieke motivatie nodig. En die motivatie ga je nodig hebben, want veranderen gaat niet vanzelf.

Veranderen vraagt blijvende intrinsieke motivatie

Verandering gebeurt pas als je in staat bent je aangeleerde interne patronen los te laten. Daarvoor moet je de emotionele triggers achter die patronen los laten. Met andere woorden, de onderdrukte emotionele herinneringen moet je omhoog krijgen, ervaren en vervolgens laten gaan.

Die emotionele herinneringen zijn over het algemeen niet leuk. Als ze leuk zouden zijn had je ze niet onderdrukt. Sommigen zullen echt pijn doen.

Als jouw enige motivatie is om weg van pijn te gaan, waarom zou je dan die pijnlijke emotionele herinneringen gaan oproepen?

Het zijn twee processen die tegelijk moeten lopen. Ze hebben elkaar nodig en ze versterken elkaar. Je komt niet van je oude patronen af als je niet weet wat je wel wilt. Je vind je ideaal niet zolang je vast zit in je oude patronen.

Maar als je weet wat je ideaal is, is het ook veel makkelijker om van je oude patronen af te komen. En als je van je stress en je oude patronen af komt, bent je vrij om je ideaal te creëren.

Zorg dat je helder hebt wat je pijn is en wat je ideaal is. Dan pas kun je beter worden.

Door: Bas van Pelt

Deel dit artikel

Maak direct een afspraak voor een gratis kennismakings-gesprek. Hierin kunnen we samen bepalen wat voor jou de beste aanpak is.

072 - 82 00 332

Het gevaar van Vreugde

Queen zei het al ‘too much love will kill you.’. Ook vreugde kan een negatief effect hebben op je systeem. Maar zoals bij elke andere emotie, is de emotie zelf niet positief of negatief. Het gaat er om in welke mate hij aanwezig is en, vooral, of je hem er kunt laten zijn en ook weer kunt loslaten.

Lees verder

Zorgen moet je Doen

Op een poster van Loesje zag ik ooit staan: “Zorgen moet je doen, niet maken.”

En dat is wel een mooie beschrijving. Als je doet is de energie van deze emotie in beweging, terwijl als je zorgen maakt, dan stagneert het juist.

Lees verder

Verdriet laat los

Verdriet, de mooiste emotie die er is. Verdriet is helend, verdriet helpt loslaten. Maar zodra je verdriet hebt, wil iedereen juist dat je je weer vrolijk voelt.

Dus onderdrukken we ons verdriet maar en daardoor kunnen we niet helen.

Lees verder