Hoe ga je om met emoties

Hoe ga je om met emoties?

In Nederland hebben we een bijzondere cultuur. Het uiten van elke emotie is toegestaan, zolang het maar vreugde is. Verdriet bijvoorbeeld mag wel, maar eventjes. Als je een dierbare verloren hebt dan vraagt de eerste maand iedereen aan je hoe het gaat en mag je je verdriet tonen. Maar na een paar maanden wordt er van je verwacht dat je weer gewoon vrolijk bent.

Waardeoordeel

Verschillende emoties hebben in de Nederlandse cultuur verschillende waarden. Vreugde is goed, boosheid, verdriet en angst zijn slecht. In de Chinese geneeskunde hangt er geen waarde aan emoties. Alle emoties zijn even belangrijk in het leven. Elke emotie is gekoppeld aan een bepaald orgaan en een bepaalde beweging. In een gezond leven zijn alle bewegingen met elkaar in balans.

Hoe kan er een leven bestaan zonder de dood. Dus hoe kan er vreugde bestaan zonder verdriet.

Het probleem is niet dat deze emoties er zijn, maar dat we teveel aan bepaalde emoties kunnen blijven hangen. We zeggen dan dat iemand een emotie 'vasthoudt'. In de Acupunctuur merk ik dan dat het gekoppelde element zwakker is geworden hierdoor.

Gezond met emotie omgaan

Emoties zijn er. Laten we beginnen met dat te erkennen. Zodra je een emotie voelt is dat prima, het is deel van mens zijn. Je hoeft natuurlijk niet naar die emotie te handelen; als je boos bent, hoef je nog niet agressief te worden. Maar begin maar met de emotie te voelen.

Vervolgens laat je de emotie ook weer gaan. Je hoeft je niet te laten leiden door je emoties. Loslaten van emoties is makkelijk dan je misschien denkt. Het enige wat je hoeft te doen is om de emotie niet vast te houden. Er niet in te zwelgen en de emotie ook niet versterken door er teveel aandacht aan te geven.

Bijvoorbeeld: Als je verdrietig bent mag je dit best voelen. Je hoeft het alleen niet te voeden door te gaan piekeren over waar je allemaal verdrietig om bent.

Wegdrukken is ook vasthouden

Aan de andere kant heb je ook mensen die hun emoties wegdrukken. Die ze niet willen of kunnen voelen. Dit is een heel nuttige copingstrategie in stresssituaties. Op dat moment is er even geen ruimte voor. Op alle andere momenten heeft het juist een negatief effect. Als je een emotie niet op laat komen houd je hem ook vast. Door heel fanatiek 'geen verdriet' te voelen, geef je onbewust juist meer aandacht aan je verdriet.

Vergelijk het met de volgende opdracht: "Denk niet aan een roze olifant". Waar denk je dan aan?

In mijn praktijk help ik veel mensen met stressklachten. Ik denk dat bij 80% van mijn cliënten een emotionele stagnatie een deel van de oorzaak is van de stress. Om te voorkomen dat dit jou ook overkomt de volgende tip:

Laat emoties komen en gaan, je mag ze voelen. Ze hoeven je alleen niet te leiden.

Door: Bas van Pelt

Deel dit artikel

Maak direct een afspraak voor een gratis kennismakings-gesprek. Hierin kunnen we samen bepalen wat voor jou de beste aanpak is.

072 - 82 00 332

Waarom je toch weer terugvalt als je vooruit gaat

Ken je dat? Je gaat een stap vooruit, en meteen val je ook weer een stap terug. Het is niet dat je niet graag genoeg wilt, ook al willen veel goeroes je dat doen geloven.

Het ligt aan de automatische patronen die je hebt opgebouwd in je leven. En als je die al opgelost hebt? Dan ligt het waarschijnlijk aan nog meer oude patronen…

Lees verder

Waarom mag verdriet er niet zijn in Nederland?

Verdriet mag er niet zijn in Nederland. Als je ooit iemand verloren bent, zul je dat zeker gemerkt hebben. Als je er iets te lang mee rondloopt krijg je al meteen het advies om maar een psycholoog te bezoeken. Alsof je ziek bent omdat je verdriet voelt.

Lees verder

Hoe word je gelukkig?

Hoe wordt je gelukkig als je leven niet voldoet aan je verwachtingen?

Heel simpel: door je leven te veranderen, of door je verwachtingen te veranderen. Alleen dan moet je wel weten waar je verwachtingen vandaan komen.

Lees verder