Gedragsverandering

Gedragsverandering

Je gedrag veranderen is moeilijk. Tenminste dat zegt iedereen. In de psychologie leer je dat het gemiddeld 2 maanden duurt voor gedragsverandering volledig is. Ik ben het hier totaal niet mee eens. En gelukkig ben ik niet de enige.

Als je je gedrag wilt veranderen, dan zijn er een aantal zaken nodig om dit een succes te laten worden. Ten eerste, moet je het echt willen. En daar zit meteen al de crux. Iets echt willen is namelijk niet alleen maar dat het je leuk lijkt, of dat het beter voor je is. Als je bijvoorbeeld wilt stoppen met roken, omdat je weet dat het slecht voor je is, gaat het je niet lukken.

Je moet het niet alleen willen, je moet het voelen!

Wat we weten of denken is namelijk niet de sturende factor achter ons gedrag. Ons gedrag wordt gestuurd vanuit ons limbisch systeem. Je zou kunnen zeggen; vanuit ons reptielenbrein en zoogdierenbrein. In het reptielenbrein zit de drang om te overleven en in het zoogdierenbrein zitten onze emoties. Het denken gebeurt op een hoger niveau in ons menselijk brein.

Het zijn de emoties die ons gedrag sturen. Dus als je je gedrag wilt veranderen heb je ook een sterke emotionele drijfveer erbij nodig.

Vaak komt een echte gedragsverandering op een moment dat je beseft dat het zo niet langer kan. Als je er helemaal klaar mee bent. Als je denkt: "Dit nooit meer!" Op dat moment kan een gedragsverandering in een enkele seconde voor elkaar zijn.

Het enige wat je dan nog nodig hebt is een juiste strategie hoe je voortaan verder wilt leven. En dat zijn je doel en het plan hoe je dit doel gaat bereiken. Daar kan ik je bij helpen.

Houd dat gevoel vast

Als je je doel en je plan hebt, hoef je het alleen maar uit te voeren. Die drang die je voelt, dat gevoel van 'dit nooit meer' zorgt er wel voor dat je het ook daadwerkelijk doet. Het enige wat je dan nog kan tegenhouden is als je het gevoel kwijt raakt.

Als je bijvoorbeeld wilt afvallen. Je staat voor de spiegel, naakt, en zegt: dit accepteer ik niet meer. Ik wil mij nooit meer zo voelen over mijn lichaam. Dan is het heel makkelijk om af te vallen. Maar als je vervolgens 2 maanden verder bent en je hebt een normaal gewicht, dan voel je die pijn ook niet meer. Dat is het moment dat het gevaarlijk wordt. Want als je een gezond gewicht hebt, mag je jezelf best even belonen met een taartje bij de koffie...

Je moet dat gevoel vast houden. Zorg dat je continu een drijfveer hebt voor wat je wilt bereiken in je leven. Dat kan die pijn zijn die je eerst had, of die droom waar je naartoe wilt. Voor nu, concentreer je op die pijn, houd dit vast en dan vertel ik je in het volgende blog hoe je vanuit een droom je leven kunt veranderen.

Wanneer heb jij je gedrag in een enkel moment verandert? Of welk gedrag wil jij graag veranderen? Laat een berichtje achter in de comments hieronder.


Door: Bas van Pelt

Deel dit artikel

Maak direct een afspraak voor een gratis kennismakings-gesprek. Hierin kunnen we samen bepalen wat voor jou de beste aanpak is.

072 - 82 00 332

Waarom je toch weer terugvalt als je vooruit gaat

Ken je dat? Je gaat een stap vooruit, en meteen val je ook weer een stap terug. Het is niet dat je niet graag genoeg wilt, ook al willen veel goeroes je dat doen geloven.

Het ligt aan de automatische patronen die je hebt opgebouwd in je leven. En als je die al opgelost hebt? Dan ligt het waarschijnlijk aan nog meer oude patronen…

Lees verder

Hoe word je gelukkig?

Hoe wordt je gelukkig als je leven niet voldoet aan je verwachtingen?

Heel simpel: door je leven te veranderen, of door je verwachtingen te veranderen. Alleen dan moet je wel weten waar je verwachtingen vandaan komen.

Lees verder

Waarom je niet van je automatische patronen af komt

Het is je al gelukt om bij je oude emoties te komen, ze te ervaren en los te laten. Waarom blijf je dan toch nog vast zitten aan je oude patronen?

In dit blog vertel ik je waarom je nooit vrij komt van patronen.

Lees verder