Hyperventilatie

Acupunctuur bij Hyperventilatie

Wie ooit een aanval van hyperventilatie heeft gehad weet wat een impact dit kan hebben. Een lichte aanval kan bestaan uit alleen wat duizeligheid en misschien flauwvallen, maar een zware aanval kan iemand het gevoel geven dat zijn hart er mee is gestopt. Tintelingen in de arm en een zware drukkende pijn op de borst kunnen dit gevoel versterken.

Als de aanvallen vaker komen, kun je zelfs helemaal het vertrouwen in je lichaam kwijt raken. In de ergste gevallen ga je hierdoor sommige situaties of plaatsen vermijden.

Hyperventilatie kan een grote impact hebben. Toch is er geen fysieke beschadiging of aandoening aanwezig. Hyperventilatie is 'alleen maar' een verkeerde ademhaling door een paniekreactie van je lichaam. Het is een automatisch reactie van je lichaam die getriggerd wordt door spanning of angst.

Doordat je lichaam dit zelf doet is het vooral in het begin moeilijk om er vat op te krijgen en de aanval te voorkomen. Vaak speelt ook mee dat je te laat voelt wat je lichaam doet doordat je teveel in je hoofd zit.


Behandeling met acupunctuur en coaching

Hyperventilatie is met acupunctuur en coaching goed te behandelen. Zowel de hyperventilatie zelf (de verkeerde ademhaling) als de oorzaak.

In dit traject leer je hoe je tijdens een aanval kunt reageren om te voorkomen dat de aanval doorzet. Zo krijg je weer grip op je ademhaling.

Daarnaast werken we aan de oorzaak. Deze ligt meestal op het emotionele gebied. Spanning, angst en verdriet kunnen zo'n heftige prikkel geven aan je zenuwstelsel dat je lichaam in paniek schiet. Met de acupunctuur brengen we het zenuwstelsel tot rust en brengen we de emoties weer in balans.

Door hiernaast gebruik te maken van verschillende coachingstechnieken krijg je weer grip op de situatie en versterk je het vertrouwen in je lichaam.


Gratis Kennismakingsgesprek

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen, maak dan een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.


Maak direct een afspraak voor een gratis kennismakings-gesprek. Hierin kunnen we samen bepalen wat voor jou de beste aanpak is.

072 - 82 00 332

Ademhalingsoefening

Bij een aanval is het moeilijk om de ademhaling weer onder controle te krijgen. Hierom is het aan te raden om zo veel mogelijk te oefenen op andere momenten, zodat het makkelijker gaat als je echt een aanval krijgt.

Doe de oefening zittend of liggend. Ga met je aandacht naar je onderbuik en probeer te voelen wat daar gebeurt. Probeer niet je ademhaling te veranderen, maar neem alleen waar wat je voelt. Waarschijnlijk voel je je buik meebewegen op de ademhaling, misschien voel je ook koud of warm, probeer niet te oordelen, maar alleen waar te nemen.

Door te voelen en niet te sturen ontspan je en zul je merken dat je ademhaling langzaam rustiger en dieper wordt.

Resultaat

Na een eerste behandeling kan je al merken dat je meer rust hebt in je lichaam. Vaak voelt je hoofd heerlijk 'leeg' aan. Slapen gaat dan ook vaak beter en je staat daardoor ook meer uitgerust op.

De oorzaak hebben we dan nog niet aangepakt. Door de acupunctuur krijg je meer ruimte en lukt het ook makkelijker om spanning naast je neer te leggen. Dit kan voldoende zijn om de oorzaak aan te pakken.

In andere gevallen, waarbij je een aangeleerd patroon hebt waardoor je continu stress opbouwt, maak ik gebruik van verschillende coachingstechnieken om die patronen te doorbreken.

Maak een afspraak

Wil je weten wat voor jou de beste aanpak is? Maak dan nu een afspraak voor een intake.